Tak hanya dari Flanker dan Hawk, TUDM juga tembakkan rudal dari Hornet

FA-18D TUDMTUDM

AIRSPACE REVIEW (airspace-review.com) – Tak hanya menembakkan rudal udara ke udara dari pesawat tempur Su-30MKM Flanker dan dari BAE Systems Hawk, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) juga melaksanakan latihan penembakkan menggunakan rudal udara ke udara dari pesawat Boeing F/A-18D Hornet.

Hal ini diketahui dari cuitan akun twitter TUDM pada Jumat, 20 November 2020.

Panglima Operasi Udara TUDM mengunjungi Pangkalan Udara Butterworth untuk menyaksikan langsung latihan penembakan rudal udara ke udara dari F/A-18D itu dari pesawat F/A-18D yang lainnya.

Ditulis oleh TUDM:

Panglima Operasi Udara Lt Jen Dato’ Hj Mohammad Salleh bin Hj Osman TUDM hari ini telah melaksanakan lawatan kerja ke PU Butterworth bagi melihat perkembangan Program Validasi Tembakan Misil Udara ke Udara (AAMF) melibatkan pesawat-pesawat pejuang TUDM.

Akun tersebut juga mengunggah cuplikan video penembakan rudal-rudalnya.

Panglima Operasi Udara telah menyaksikan secara lebih dekat latihan tembakan misil udara ke udara (AAMF) melibatkan pesawat pejuang F/A-18D Hornet dengan menaiki sebuah lagi pesawat pejuang F/A-18D Hornet yang diterbangkan oleh Ketua Bahagian Latihan No. 18 Skuadron, Mej Mohd Faizal bin Ab Rahim TUDM.
FA-18D TUDM_1TUDM

TUDM menjelaskan, latihan penembakan rudal udara ke udara ini dilaksanakan untuk meningkatkan kompetensi para penerbang tempur mereka.

Latihan AAMF adalah latihan yang dilaksanakan oleh TUDM bagi mengekal dan meningkatkan kompetensi pelbagai peringkat pegawai dan anggota LLP terutama di dalam memastikan TUDM kekal berupaya bersiaga bagi menjaga kedaulatan tanah air tercinta meskipun ketika ini berdepan dengan cabaran krisis kesihatan global.

Baca Juga: MiG-29 Lawas, Lebih Baik Dijual atau Di-upgrade?

Pesawat F/A-18D melepaskan rudal untuk menjadi sasaran tembak. Rudak tersebut kemudian dihancurkan oleh rudal  AIM-9 Sidewinder dari pesawat Hawk.

FA-18D TUDM_3TUDM
Visual sasaran udara yang dilancarkan oleh Pegawai Memerintah No. 18 Skn, Lt Kol Goh Keng Loon TUDM dari pesawat F/A-18D Hornet telah berjaya dimusnahkan oleh misil AIM-9 Sidewinder yang dilancarkan oleh Pegawai Memerintah No. 6 Skn, Lt Kol Ahmad Subki TUDM dari pesawat Hawk.

Roni Sontani

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *