Malaysia akan terima heli intai serang ringan MD-530G akhir tahun ini

MD-530GATM

AIRSPACE REVIEW (airspace-review.com) – Setelah beberapa kali tertunda, dipastikan helikopter intai serang ringan MD-530G yang dipesan oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan dikirimkan akhir tahun 2021 ini.

Hal ini dibenarkan oleh Panglima Angkatan Tentera Malaysia Jenderal Tan Sri Affendi Buang seperti diwartakan oleh Defence Service Asia pada 14 September lalu.

Keenam MD-530G yang bakal digunakan oleh Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD), kini sedang menjalani proses Pre-Delivery Inspection (PDI) di Amerika Serikat untuk memastikan kesesuaian spek teknis dan spesifikasinya.

Kementerian Pertahanan Malaysia telah menandatangani perjanjian bernilai RM321 juta pada 2016 untuk memperolehi enam MD-530G yang dibuat oleh McDonnell Douglas Helicopters (MDH).

Pada mulanya, MD-530G ini akan diserahkan kepada ATM pada 2017-2018, tetapi tertunda beberapa kali disebabkan isu-isu teknikal yang tidak disebutkan.

Sebagai heli serang, MD530G dilengkapi dengan TALON laser guided rocket

Selain itu heli ini juga dipersenjatai dengan pod berisi senapan mesin kaliber 12,7 mm dan dari kabin tersedia Dillon Aero 7,62 mm minigun Gatling.

Helikopter mungil ini sanggup melaju dengan kecepatan maksimum 280 km/jam. Jangkauan operasi sejauh 430km atau selama 2,5 jam penerbangan.

Disebutkan, ATM membutuhkan heli intai serang MD-530G ini untuk menghadapi perang melawan pemberontak Sulu yang bergerilya di wilayah Sabah, Malaysia.

RBS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *